voed verbinding

Onderzoek wat zich aandient en wat ondersteuning vraagt.

Therapie

Wietse Keeren

Therapeut sinds 2014. Individueel en groepen. Mannengroepen. Leerkracht. 

alles weten

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Mannengroepen

Mannen hebben mannen nodig om zichzelf te worden. Door de verbinding met anderen mannen aan te gaan worden we uitgedaagd en uitgenodigd. Kwetsbaarheid bij mannen heeft een eigen kleur. Contact via humor, het lijf, woorden, beweging.

Therapie

Therapie geeft een tijd en plaats om iets te onderzoeken. Aan de hand van gesprekken en oefeningen vergroot je je mogelijkheden. Je ontdekt nieuwe manieren om met situaties om te gaan.

artikelen

De ontwikkeling van emotieregulatie bij kinderen: hechting, co-regulatie en veiligheid

Reguleren van emoties is een vaardigheid. Via onze ouders leren we omgaan met bijvoorbeeld agressie, verdriet, teleurstelling, frustratie. Wanneer we deze op een gezonde manier kunnen reguleren geeft dit een basis voor een gezonde ontwikkeling. Wanneer emoties ons overnemen kunnen deze ons blokkeren in de relatie met onszelf en anderen. De klas is de uitgelezen plaats voor leerlingen en leerkrachten om deze vaardigheid te ontwikkelen en verfijnen.

Lezen »

Concentratie versus pseudo-concentratie in het onderwijs

Concentratie is essentieel voor succesvol leren, maar niet alle aandacht is wat het lijkt. Soms is er sprake van pseudo-concentratie: een oppervlakkige schijn van betrokkenheid zonder daadwerkelijke cognitieve inspanning. Wanneer is een leerling in pseudo-concentratie en welke interventies kun je als leerkracht inzetten?

Lezen »

Montessori: spanningsveld tussen traditie en innovatie

De basisprincipes en waarden van het Montessori-onderwijs hebben in de loop der tijd hun invloed gehad op veel andere onderwijsvormen. De ontwikkelde materialen maken abstracte concepten op een concrete manier begrijpelijk. Echter, een systeem dat zich over meer dan honderd jaar heeft ontwikkeld, loopt het risico minder flexibel te zijn in het aanpassen aan nieuwe uitdagingen. In dit artikel worden zowel de kracht als de mogelijke nadelen van het Montessori-onderwijs verkend.

Lezen »

Straatcultuur in het primair onderwijs

Leerlingen met een moeilijke thuissituatie verlangen naar een plek waar ze zich gezien en gehoord voelen. Hun gedrag weerspiegelt vaak niet direct hun onderliggende behoeften, wat kan leiden tot misverstanden. Ze worden vaak geconfronteerd met vooroordelen en weerstand, wat de kloof tussen hen en hun omgeving vergroot. Hoe kun je als leerkracht bijdragen aan het begrijpen en ondersteunen van deze leerlingen?

Lezen »

Controle en invloed in het klaslokaal

Elke leerkracht heeft te balanceren tussen het inzetten van invloed en het geven van vertrouwen en vrijheid. Door onze eigen patronen rond controle te onderzoeken en te transformeren ontwikkelen we een natuurlijke autoriteit waarin onze leerlingen kunnen groeien. Maar hoe ontwikkel je dit?

Lezen »

Schaamte als ingang naar transformatie

Schaamte is een belangrijke emotie in groepsprocessen. Het is een teken dat iets zichtbaar wordt dat kwetsbaar en authentiek is. Hoe manifesteert het zich in groepen? En hoe kun je deze het beste gebruiken voor transformatie?

Lezen »

We Think you Can Fit in One of Our Workshops

We Think One of Our Workshops Will Fit Your Needs Ready to check which workshops are available? You can click the button to see all our available workshops or you can call us for a free consultation!
Workshops