artikelen

De evenwichtige klas: stressregulatie door begrip van het zenuwstelsel

De wetenschap heeft de afgelopen jaren heel veel kennis vergaard over ons zenuwsysteem en dan specifiek over hoe we op een gezonde of ongezonde manier met stress om kunnen gaan. Door dit beter te begrijpen, en toe te passen, kunnen we een omgeving creëeren met meer focus en met meer ontspanning. Dit artikel biedt achtergrond en praktische handvatten voor stressregulatie in het klaslokaal.

Lezen »

ADD: Een gids voor herkenning, begrip en ondersteuning

Anders dan bijvoorbeeld ADHD wordt ADD meestal pas laat herkend. ‘Dromerigheid’ en ‘snel afgeleid zijn’ worden gezien als onderdeel van iemands karakter en niet als onderdeel van een manier van leren die specifieke ondersteuning nodig heeft. In dit artikel als wat je nodig hebt om het te herkennen, de oorsprong, de positieve kenmerken achter ADD en de mogelijke interventies.

Lezen »

De zin en onzin van diagnoses in het basisonderwijs

Diagnoses bij basisschoolkinderen kunnen gemengde gevoelens oproepen. Voor sommige kinderen en ouders voelt het als een opluchting, een erkenning. Voor andere kinderen en ouders brengt het juist zorgen of frustratie. In dit artikel worden de positieve en negatieve kanten van het diagnosticeren van kinderen naast elkaar gelegd.

Lezen »

Boeddhistische wijsheid in het klaslokaal

Het fundament van het Boeddhisme is een praktische manier om gelukkiger, liefdevoller en wijzer te worden. Dit artikel geeft inzicht in dit fundament en biedt handvatten voor de leerkracht om deze in te zetten in de klas.

Lezen »

Een handleiding in emoties

Emoties kleuren ons bestaan. Weggedrukt maken ze het leven eenzaam en grijs. Naarmate we in staat zijn ze dieper te ervaren, vormen ze een belangrijke kompas in uitdagende situaties en relaties. In dit artikel worden emoties op een zo compleet mogelijke manier aangeboden.

Lezen »

De ontwikkeling van emotieregulatie bij kinderen: hechting, co-regulatie en veiligheid

Reguleren van emoties is een vaardigheid. Via onze ouders leren we omgaan met bijvoorbeeld agressie, verdriet, teleurstelling, frustratie. Wanneer we deze op een gezonde manier kunnen reguleren geeft dit een basis voor een gezonde ontwikkeling. Wanneer emoties ons overnemen kunnen deze ons blokkeren in de relatie met onszelf en anderen. De klas is de uitgelezen plaats voor leerlingen en leerkrachten om deze vaardigheid te ontwikkelen en verfijnen.

Lezen »

Concentratie versus pseudo-concentratie in het onderwijs

Concentratie is essentieel voor succesvol leren, maar niet alle aandacht is wat het lijkt. Soms is er sprake van pseudo-concentratie: een oppervlakkige schijn van betrokkenheid zonder daadwerkelijke cognitieve inspanning. Wanneer is een leerling in pseudo-concentratie en welke interventies kun je als leerkracht inzetten?

Lezen »

Montessori: spanningsveld tussen traditie en innovatie

De basisprincipes en waarden van het Montessori-onderwijs hebben in de loop der tijd hun invloed gehad op veel andere onderwijsvormen. De ontwikkelde materialen maken abstracte concepten op een concrete manier begrijpelijk. Echter, een systeem dat zich over meer dan honderd jaar heeft ontwikkeld, loopt het risico minder flexibel te zijn in het aanpassen aan nieuwe uitdagingen. In dit artikel worden zowel de kracht als de mogelijke nadelen van het Montessori-onderwijs verkend.

Lezen »

Straatcultuur in het primair onderwijs

Leerlingen met een moeilijke thuissituatie verlangen naar een plek waar ze zich gezien en gehoord voelen. Hun gedrag weerspiegelt vaak niet direct hun onderliggende behoeften, wat kan leiden tot misverstanden. Ze worden vaak geconfronteerd met vooroordelen en weerstand, wat de kloof tussen hen en hun omgeving vergroot. Hoe kun je als leerkracht bijdragen aan het begrijpen en ondersteunen van deze leerlingen?

Lezen »

Controle en invloed in het klaslokaal

Elke leerkracht heeft te balanceren tussen het inzetten van invloed en het geven van vertrouwen en vrijheid. Door onze eigen patronen rond controle te onderzoeken en te transformeren ontwikkelen we een natuurlijke autoriteit waarin onze leerlingen kunnen groeien. Maar hoe ontwikkel je dit?

Lezen »

Schaamte als ingang naar transformatie

Schaamte is een belangrijke emotie in groepsprocessen. Het is een teken dat iets zichtbaar wordt dat kwetsbaar en authentiek is. Hoe manifesteert het zich in groepen? En hoe kun je deze het beste gebruiken voor transformatie?

Lezen »

16 sleutelbegrippen in groepswerk

Het fundament van groepswerk bestaat uit een heel aantal processen, voorwaarden en vaardigheden. Inzicht in de samenhang van deze begrippen geeft de mogelijkheid om transformatie te faciliteren en te verdiepen.

Lezen »

Het belang van agressie in groepswerk

Agressie en assertiviteit spelen een complexe en cruciale rol in groepswerk. Wanneer ze in het onbewuste bewegen kunnen ze transformatie saboteren, wanneer ze in het bewuste gebracht worden kunnen ze transformatie kracht en diepte geven.

Lezen »

Transformatie in groepen: voorwaarden voor diepere verbinding en groei

Groepen bezitten een enorme transformatieve kracht, die niet alleen de individuele leden maar ook de groep als geheel kan beïnvloeden. Deze kracht ontstaat echter niet vanzelf. Voor een groep om tot echte diepgang en verandering te komen, zijn specifieke voorwaarden en praktische stappen nodig. Dit artikel belicht de essentiële elementen die een transformatieproces binnen een groep ondersteunen.

Lezen »

Op weg naar je zelf: als je niet weet wie je echt bent

We worden geboren als authentieke mensen, maar soms raken we die authenticiteit kwijt door de verwachtingen van onze ouders. Om onszelf te beschermen tegen afwijzing, bouwen we een muur van perfectie en controle. We stralen naar buiten toe kracht en onafhankelijkheid uit, terwijl we vanbinnen verlangen naar echte verbinding. Deze beschermingslaag helpt ons overleven, maar staat ook in de weg van diepe, betekenisvolle relaties. Hoe vinden we de balans tussen kracht en kwetsbaarheid, tussen controle en overgave?

Lezen »

Op weg naar vertrouwen: als je moet vechten om te overleven

Kinderen willen de wereld in. Ze willen grenzen verkennen en daar ontmoeten. Wanneer ouders onbetrouwbaar zijn in het stellen van grenzen of het kind betrekken in een machtspel tussen de ouders dan is de conclusie voor het kind: andere zijn er op uit mij te manipuleren. Vanaf nu vertrouw ik alleen op mezelf.

Lezen »

Op weg naar vrij expressie: als jezelf uiten gevaarlijk is

Als kinderen willen we onszelf uiten. Wanneer onze ouders dit bedreigend vinden dan leren we onszelf inhouden. Alles wat graag naar buiten wil dat wordt binnenin opgesloten. We willen ons uiten en houden onszelf met dezelfde kracht tegen. Dat kun je lang volhouden. Maar wat een verlies voor jezelf en de wereld.

Lezen »

De weg naar vervulling: als er leegte is

We worden geboren met behoeften. Wanneer die op wat voor manier voor langere tijd niet vervuld worden dan is er de pijn van de leegte. In de bescherming tegen leegte maken we onszelf onafhankelijk. We duwen de menselijke behoeften weg. Maar dat zijn ze natuurlijk niet.

Lezen »

De weg naar veiligheid: als je nergens kunt schuilen

Als je geboren wordt in een gevoel van onveiligheid dan heb je geen andere keus dan deze elders te vinden. Je ontwikkelt jezelf op intuïtief, creatief, mentaal of spiritueel. Je houdt je ver van de onberekenbare wereld, met al die onberekenbare mensen. Wanneer deze afscheiding onacceptabel wordt dan is het waarschijnlijk tijd om de onveiligheid eens nader te bekijken.

Lezen »

Wat angst in ons lichaam doet

Ons lichaam draagt herinneringen die verder reiken dan ons bewuste denken kan bevatten. We zetten vast wat we (als kind) niet kunnen verwerken. Dit verdween op den duur naar het onderbewuste en veroorzaakt patronen in het heden.

Lezen »

Lichaamsgerichte therapie

Lichaamsgerichte therapie zet de wijsheid van het lichaam in. Bewust maken wat zich onbewust in ons beweegt. Door integratie van deze ‘verloren’ stukken krijgen we meer energie en eigenaarschap.

Lezen »